I. Praktyczne aspekty regulacji klauzul abuzywnych
- Główne obszary ochrony konsumenta – klienta banku
- Wzorzec konsumenta a ocena abuzywności postanowień
- Działalność stowarzyszeń konsumenckich i możliwości obrony przed zarzutem abuzywności
- Skutki uznania postanowienia za abuzywne
- Inicjatywy zmian w przepisach prawa
II. Przegląd bieżących stanowisk SOKiK oraz UOKiK
- Kluczowe tezy zawarte w raportach UOKiK
- Klauzule ograniczające lub wyłączające odpowiedzialność banku
- Klauzule modyfikacyjne oraz wypowiedzenie
- Opłaty pobierane przez banki
- Pozostałe kategorie postanowień
- Kontrowersje
III. Jak skonstruować „nieabuzywny” regulamin?
- Abuzywność a przepisy z zakresu działalności banków
- Realizacja obowiązków informacyjnych wobec konsumentów
- Odstąpienie od stosowania przepisów względnie obowiązujących
- Korzystanie z rejestru klauzul UOKiK
- Tworzenie regulaminu – porady praktyczne
Szkolenie skierowane jest do:
-
- pracowników departamentów prawnych
- pracowników departamentów compliance
- pracowników departamentów ryzyka
- pracowników departamentów operacyjnych
- radców prawnych
- przedstawicieli organów ochrony konkurencji i konsumenta
POZOSTAŁE SZKOLENIA WEWNĘTRZNE
Tajemnica bankowa – wpływ prawa bankowego i rodzinnego na czynności podejmowane przez banki
Tajemnica bankowa – wpływ prawa bankowego i rodzinnego na czynności podejmowane przez banki I. Tajemnica bankowa – wprowadzenie Podstawy prawne tajemnicy bankowej Podstawowe pojęcia dotyczące tajemnicy bankowej: pojęcie tajemnicy bankowej tajemnica bankowa a inne tajemnice prawnie chronione Tajemnica bankowa a ochrona danych osobowych (RODO) Zakres czasowy tajemnicy bankowej Beneficjenci tajemnicy bankowej II. Zasady ujawniania osobom trzecim informacji stanowiących tajemnicę bankową […]
Odpowiedzialność banku za wykonanie rozliczenia pieniężnego
Odpowiedzialność banku za wykonanie rozliczenia pieniężnego Bankowe rozliczenia pieniężne jako czynność bankowa sensu stricto Istota i formy bankowych rozliczeń pieniężnych. Jaka relacja zachodzi pomiędzy regulacjami kodeksu cywilnego, ustawy prawo bankowe oraz ustawy o usługach płatniczych? Obowiązki banków związane z przeprowadzeniem rozliczeń pieniężnych Pojęcie rachunku rozliczeniowego banku w ujęciu ustawy o ostateczności rozrachunku w systemach płatności i systemach rozrachunku papierów wartościowych oraz zasada nadzoru nad tymi systemami. […]
Nowe technologie w działalności banków – potrzeba zmian regulacyjnych
Nowe technologie w działalności banków – potrzeba zmian regulacyjnych I. Wstęp – problematyka stosowania regulacji krajowych w stosunku do wytycznych europejskich, w tym komunikatu chmurowego ESMA II. Problemy prawne z wdrożeniem usług w chmurze obliczeniowej zgodnie z wytycznymi UKNF Umowy z dostawcami Bezwzględne wymagania z ustawy – Prawo bankowe Konieczność przeprowadzenia pełnego szacowania ryzyka oraz klasyfikacji informacji Zapewnienie kompetencji po stronie banku III. Podejście do umów IT […]
Usuwanie klauzul abuzywnych z umów z przedsiębiorcami
Usuwanie klauzul abuzywnych z umów z przedsiębiorcami I. Cel ustawy z 31 lipca 2019 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia obciążeń regulacyjnych (Dz.U. z 2019 r., poz.1495) czyli czego ustawodawca oczekuje od przedsiębiorców zawierających umowy II. Zasady ustalania przy zawieraniu umowy z przedsiębiorcą prowadzącym działalność gospodarczą na podstawie wpisu do CEDG „zawodowego charakteru umowy” III. Klauzule abuzywne „Rażące naruszenie praw strony umowy” – pojęcie i analiza […]
Nowe prawo zamówień publicznych
Nowe prawo zamówień publicznych Nowe definicje oraz wyłączenia zastosowania ustawy prawo zamówień publicznych Planowanie zamówień publicznych Analiza potrzeb i wymagań Zamawiającego Wstępne konsultacje rynkowe. Opis przedmiotu zamówienia Wartość szacunkowa zamówienia–prawidłowe ustalenia według nowej ustawy, ze szczególnym uwzględnieniem „jednego” zamówienia publicznego Komisja przetargowa w kontekście zasady minimalizacji konfliktu interesów Komunikacja elektroniczna Warunki stawiane Wykonawcom i dokumentowanie ich spełniania Przetarg nieograniczony – […]
Prawne zabezpieczenia ekspozycji kredytowych
Prelegenci do uzupełnienia I. Prawne zabezpieczenia ekspozycji kredytowych 1.Stosowane w praktyce zabezpieczenia wierzytelności a) pojęcie zabezpieczenia – ich rola, istota przyjmowania zabezpieczeńb) zasada akcesoryjności zabezpieczeń i jej konsekwencjec) problem „nadzabezpieczenia”d) wyjątki od zasady akcesoryjności zabezpieczeń 2.Wpływ braku BTE na skuteczność zabezpieczeń a) jak wykorzystać uzasadnienie wyroku Trybunału Konstytucyjnego do odpierania zarzutów dotyczących stosowania nowych zabezpieczeń?b) co zamiast BTE?c) akt notarialny, w którym dłużnik poddaje […]
Ustawa o usługach płatniczych – aspekty praktyczne
Ustawa o usługach płatniczych – aspekty praktyczne Dostawcy usług płatniczych. Kim jest i jakie usługi może świadczyć KIP, BUP, MIP? Czym wyróżnia się działalność tzw. Third Party Providers (TPP)? Usługi płatnicze i zakres wyłączeń stosowania ustawy o usługach płatniczych – przykłady praktyczne Rachunek płatniczy – problemy klasyfikacyjne Reklamacje dotyczące usług płatniczych – rodzaje, terminy rozpatrywana Obowiązki informacyjne w zakresie świadczenia […]
Skuteczność zabezpieczeń w postępowaniu upadłościowym i restrukturyzacyjnym
I. Postępowanie zabezpieczające w upadłości i restrukturyzacji Niewypłacalność i zagrożenie niewypłacalnością Tymczasowy nadzorca sądowy / tymczasowy zarządca / zarządca przymusowy Zawieszenie postępowań egzekucyjnych Zakaz korzystania przez wierzycieli z zabezpieczeń – czy możliwy jako forma zabezpieczenia wniosku o ogłoszenie upadłości lub wniosku restrukturyzacyjnego
Ocena zdolności kredytowej i ryzyka kredytowego podmiotów gospodarczych
Ocena zdolności kredytowej i ryzyka kredytowego podmiotów gospodarczych 1.Pojęcia zdolności kredytowej i ryzyka kredytowego Analiza zawartości poszczególnych elementów sprawozdania finansowego (w tym identyfikacja sygnałów ostrzegawczych): rachunek zysków i strat bilans informacja dodatkowa Analiza zawartości poszczególnych elementów sprawozdania finansowego (w tym identyfikacja sygnałów ostrzegawczych): sprawozdanie z przepływów pieniężnych zestawienie zmian w kapitałach (funduszach) własnych Analiza wstępna sprawozdania finansowego: analiza struktury analiza dynamiki wzorcowe […]
Nowoczesna funkcja compliance w instytucji finansowej
Nowoczesna funkcja compliance w instytucji finansowej Kultura compliance, czyli „praca u podstaw” compliance w strategii firmy wprowadzenie systemu compliance do firmy rozwiązania organizacyjne dot. funkcji compliance szkolenia i komunikacja ewaluacja systemu compliance Zarządzanie ryzykiem vs kontrola wewnętrzna compliance w systemie zarządzania ryzykiem compliance w systemie kontroli wewnętrznej Zarządzanie ryzykiem i kontrola braku zgodności identyfikacja ryzyka ocena ryzyka monitorowanie ryzyka raportowanie ryzyka Program compliance […]
Odwrócony kredyt hipoteczny
Odwrócony kredyt hipoteczny Konstrukcja odwróconego kredytu hipotecznego Ramy prawne odwróconego kredytu hipotecznego Zakres przedmiotowy i podmiotowy Zabezpieczenie odwróconego kredytu hipotecznego Formularz informacyjny Forma i treść umowy odwróconego kredytu hipotecznego Odstąpienie od umowy Przedterminowa spłata kredytu Sankcje za naruszenie przez bank obowiązków informacyjnych Wypowiedzenie umowy przez bank i kredytobiorcę Rozliczenie odwróconego kredytu hipotecznego Przejęcie nieruchomości przez bank Szkolenie skierowane jest do: Banków, w szczególności: pracowników […]
Prawo upadłościowe i restrukturyzacyjne w praktyce
Prawo upadłościowe i restrukturyzacyjne w praktyce I. Podmiotowy zakres zastosowania ustawy Definicja niewypłacalności, definicja zagrożenia niewypłacalnością Liberalizacja przesłanek niewypłacalności po 1 stycznia 2016 r. Zdolność upadłościowa, a zdolność restrukturyzacyjna Właściwość sądu i zbieg wniosków o upadłość i restrukturyzację Różnice pomiędzy wnioskiem o ogłoszenie upadłości, a wnioskiem o otwarcie postępowania restrukturyzacyjnego II. Upadłość czy jedno z postępowań restrukturyzacyjnych jako układ z wierzycielami Obowiązek złożenia wniosku o ogłoszenie upadłości po nowelizacji oraz sankcje za niedochowanie […]
Nieuczciwe praktyki w marketingu produktów i usług finansowych
Nieuczciwe praktyki w marketingu produktów i usług finansowych Przeciwdziałanie nieuczciwym praktykom rynkowym: przeciwdziałanie nieuczciwym praktykom rynkowym – geneza regulacji praktyki wprowadzające w błąd i praktyki agresywne zakazane praktyki rynkowe w praktyce marketingu branży finansowej kompetencje UOKiK w zakresie zwalczania nieuczciwych praktyk rynkowych 2. Nieuczciwe praktyki rynkowe a nieuczciwa konkurencja: odmienne regulacje dotyczące reklamy i promocji B2C i B2B czyny nieuczciwej konkurencji w działalności marketingowej branży […]
Walka z praniem pieniędzy – aspekty prawne
Walka z praniem pieniędzy – aspekty prawne Zagadnienia ogólne w zakresie AML/CFT – charakterystyka procederu prania pieniędzy Omówienie podstawowych pojęć. Kto to jest beneficjent rzeczywisty? Kiedy klient jest tzw. PEP’em? Organy informacji finansowej. Jakie kompetencje posiada minister właściwy do spraw finansów publicznych oraz Generalny Inspektor Informacji Finansowej? Instytucje obowiązane. Kogo dotyczy ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu? Uczestnicy czynności związanych […]
Pozycja wierzyciela w upadłości konsumenckiej po nowelizacji prawa upadłościowego
Pozycja wierzyciela w upadłości konsumenckiej po nowelizacji prawa upadłościowego Liberalizacja przesłanek ogłoszenia upadłości konsumenckiej niewypłacalność oraz status konsumenta = upadłość marginalna pozycja wierzyciela do momentu ogłoszenia upadłości 2. Upadłość konsumencka w 3 odsłonach uproszczona upadłość konsumencka upadłość konsumencka prowadzona na zasadach ogólnych postępowanie o zawarcie układu na zgromadzeniu wierzycieli przez osobę fizyczną nieprowadzącą działalnością gospodarczą 3. Ujemne skutki zgłoszenia wierzytelności po terminie – szybkość reakcji […]
Zamów bezpłatną
konsultację
Wystarczy, że klikniesz w poniższy przycisk i umówisz się na konsultacje z jednym z naszych specjalistów, abyśmy przygotowali szkolenie dla Twojego zespołu lub omówili możliwą współpracę.