I. Praktyczne aspekty regulacji klauzul abuzywnych
- Główne obszary ochrony konsumenta – klienta banku
- Wzorzec konsumenta a ocena abuzywności postanowień
- Działalność stowarzyszeń konsumenckich i możliwości obrony przed zarzutem abuzywności
- Skutki uznania postanowienia za abuzywne
- Inicjatywy zmian w przepisach prawa
II. Przegląd bieżących stanowisk SOKiK oraz UOKiK
- Kluczowe tezy zawarte w raportach UOKiK
- Klauzule ograniczające lub wyłączające odpowiedzialność banku
- Klauzule modyfikacyjne oraz wypowiedzenie
- Opłaty pobierane przez banki
- Pozostałe kategorie postanowień
- Kontrowersje
III. Jak skonstruować „nieabuzywny” regulamin?
- Abuzywność a przepisy z zakresu działalności banków
- Realizacja obowiązków informacyjnych wobec konsumentów
- Odstąpienie od stosowania przepisów względnie obowiązujących
- Korzystanie z rejestru klauzul UOKiK
- Tworzenie regulaminu – porady praktyczne
Szkolenie skierowane jest do:
-
- pracowników departamentów prawnych
- pracowników departamentów compliance
- pracowników departamentów ryzyka
- pracowników departamentów operacyjnych
- radców prawnych
- przedstawicieli organów ochrony konkurencji i konsumenta
POZOSTAŁE SZKOLENIA WEWNĘTRZNE
Prawo upadłościowe i restrukturyzacyjne w praktyce
Prawo upadłościowe i restrukturyzacyjne w praktyce I. Podmiotowy zakres zastosowania ustawy Definicja niewypłacalności, definicja zagrożenia niewypłacalnością Liberalizacja przesłanek niewypłacalności po 1 stycznia 2016 r. Zdolność upadłościowa, a zdolność restrukturyzacyjna Właściwość sądu i zbieg wniosków o upadłość i restrukturyzację Różnice pomiędzy wnioskiem o ogłoszenie upadłości, a wnioskiem o otwarcie postępowania restrukturyzacyjnego II. Upadłość czy jedno z postępowań restrukturyzacyjnych jako układ z wierzycielami Obowiązek złożenia wniosku o ogłoszenie upadłości po nowelizacji oraz sankcje za niedochowanie […]
Postępowania przed KNF i przed sądem administracyjnym pierwszej instancji w sprawach decyzji administracyjnych wydanych przed KNF – zagadnienia praktyczne
Postępowania przed KNF i przed sądem administracyjnym pierwszej instancji w sprawach decyzji administracyjnych wydanych przed KNF – zagadnienia praktyczne I. Postępowanie administracyjne prowadzone przez Komisję Nadzoru Finansowego – zagadnienia wybrane Gwarancje proceduralne dla sfery praw i interesów strony postępowania Ciężar dowodu w postępowaniu administracyjnym prowadzonym przez Komisję Nadzoru Finansowego Postępowanie dowodowe i postępowanie wyjaśniające Decyzja administracyjna Komisji Nadzoru Finansowego II. Środki prawne służące przeciwko decyzji […]
Outsourcing działalności bankowej
Outsourcing działalności bankowej Outsourcing bankowy – jakie są jego rodzaje oraz jakie korzyści i zagrożenia wiążą się z powierzeniem czynności podmiotom zewnętrznym Ramy prawne i regulacyjne outsourcingu bankowego – prawo bankowe, wytyczne EBA, stanowisko UKNF Zakres przedmiotowy outsourcingu bankowego. Czym są czynności bankowe i niebankowe? Jakich czynności nie należy powierzać podmiotom trzecim? Zakres podmiotowy outsourcingu bankowego – komu bank może powierzyć wykonywanie czynności związanych […]
Nowe technologie w działalności banków – potrzeba zmian regulacyjnych
Nowe technologie w działalności banków – potrzeba zmian regulacyjnych I. Wstęp – problematyka stosowania regulacji krajowych w stosunku do wytycznych europejskich, w tym komunikatu chmurowego ESMA II. Problemy prawne z wdrożeniem usług w chmurze obliczeniowej zgodnie z wytycznymi UKNF Umowy z dostawcami Bezwzględne wymagania z ustawy – Prawo bankowe Konieczność przeprowadzenia pełnego szacowania ryzyka oraz klasyfikacji informacji Zapewnienie kompetencji po stronie banku III. Podejście do umów IT […]
Odpowiedzialność banku za wykonanie rozliczenia pieniężnego
Odpowiedzialność banku za wykonanie rozliczenia pieniężnego Bankowe rozliczenia pieniężne jako czynność bankowa sensu stricto Istota i formy bankowych rozliczeń pieniężnych. Jaka relacja zachodzi pomiędzy regulacjami kodeksu cywilnego, ustawy prawo bankowe oraz ustawy o usługach płatniczych? Obowiązki banków związane z przeprowadzeniem rozliczeń pieniężnych Pojęcie rachunku rozliczeniowego banku w ujęciu ustawy o ostateczności rozrachunku w systemach płatności i systemach rozrachunku papierów wartościowych oraz zasada nadzoru nad tymi systemami. […]
Zabezpieczenia wierzytelności banku
Zabezpieczenia wierzytelności banku I. Zastaw – zagadnienia ogólne Zastaw – miejsce w systemie zabezpieczeń, zagadnienia ogólne, pojęcie, podstawa prawna, rodzaje zastawu Zastaw rejestrowy – szczególny rodzaj zastawu – czym się charakteryzuje (rejestr i jego znaczenie, przedmiot, egzekucja i pozaegzekucyjne sposoby zaspokojenia roszczenia, szczególne rozwiązania) Ustanowienie zastawu – wymogi formalne II. Zagadnienia szczegółowe. Przedmiot zastawu Zastaw na zbiorze, w tym na zapasach […]
Rekomendacja S a gwarancje praw konsumentów
Rekomendacja S a gwarancje praw konsumentów I. Rekomendacja S KNF Cel i zakres stosowania regulacji Zagadnienia objęte Rekomendacją Terminy dostosowania działalności banków do wymagań nadzorcy Szczególne wymogi nadzorcy wobec banków spółdzielczych II. Wzajemne relacje między Rekomendacją S, ustawą z 23 marca 2017 r. o kredycie hipotecznym oraz o nadzorze nad pośrednikami kredytu hipotecznego i agentami i Wytycznymi EBA dotyczącymi udzielania i monitorowania kredytów III. Słowniczek pojęć IV. Kredyt z opcją […]
Nieuczciwe praktyki w marketingu produktów i usług finansowych
Nieuczciwe praktyki w marketingu produktów i usług finansowych Przeciwdziałanie nieuczciwym praktykom rynkowym: przeciwdziałanie nieuczciwym praktykom rynkowym – geneza regulacji praktyki wprowadzające w błąd i praktyki agresywne zakazane praktyki rynkowe w praktyce marketingu branży finansowej kompetencje UOKiK w zakresie zwalczania nieuczciwych praktyk rynkowych 2. Nieuczciwe praktyki rynkowe a nieuczciwa konkurencja: odmienne regulacje dotyczące reklamy i promocji B2C i B2B czyny nieuczciwej konkurencji w działalności marketingowej branży […]
Zmiana tzw. ustawy reklamacyjnej – skutki dla rynku finansowego
Zmiana tzw. ustawy reklamacyjnej – skutki dla rynku finansowego I. Nowe zasady rozpatrywania reklamacji klientów banków Rozszerzone obowiązki informacyjne w umowach bankowych – treść i forma nowych zapisów informacyjnych Terminy rozpatrywania reklamacji i skutki ich niedochowania Uchwała Sądu Najwyższego z 13 czerwca 2018 r. (III CZP 113/17) a treść art. 6 ustawy Obsługa zgłoszeń dotyczących nieautoryzowanych transakcji płatniczych Terminy rozpatrywania reklamacji […]
Ustawa o usługach płatniczych – aspekty praktyczne
Ustawa o usługach płatniczych – aspekty praktyczne Dostawcy usług płatniczych. Kim jest i jakie usługi może świadczyć KIP, BUP, MIP? Czym wyróżnia się działalność tzw. Third Party Providers (TPP)? Usługi płatnicze i zakres wyłączeń stosowania ustawy o usługach płatniczych – przykłady praktyczne Rachunek płatniczy – problemy klasyfikacyjne Reklamacje dotyczące usług płatniczych – rodzaje, terminy rozpatrywana Obowiązki informacyjne w zakresie świadczenia […]
Prawne zabezpieczenia ekspozycji kredytowych
Prelegenci do uzupełnienia I. Prawne zabezpieczenia ekspozycji kredytowych 1.Stosowane w praktyce zabezpieczenia wierzytelności a) pojęcie zabezpieczenia – ich rola, istota przyjmowania zabezpieczeńb) zasada akcesoryjności zabezpieczeń i jej konsekwencjec) problem „nadzabezpieczenia”d) wyjątki od zasady akcesoryjności zabezpieczeń 2.Wpływ braku BTE na skuteczność zabezpieczeń a) jak wykorzystać uzasadnienie wyroku Trybunału Konstytucyjnego do odpierania zarzutów dotyczących stosowania nowych zabezpieczeń?b) co zamiast BTE?c) akt notarialny, w którym dłużnik poddaje […]
Wykorzystanie sztucznej inteligencji w działalności na rynku finansowym
Wykorzystanie sztucznej inteligencji w działalności na rynku finansowym Status prawny SI w Polsce i Unii Europejskiej – gdzie jesteśmy i dokąd zmierzamy? SI w kontekście AML i SCA sztuczna inteligencja jako instrument KYC AML monitorowanie stosunków gospodarczych, rejestrowanie i flagowanie transakcji mechanizmy silnego uwierzytelniania klienta. Jak wykorzystać SI w służbie wyłączenia obowiązku stosowania SCA SI w podatkach prawo podatkowe vs SI. Pole styku i perspektywy wykorzystania potencjału SI dla podatników i fiskusa […]
Walka z praniem pieniędzy – aspekty prawne
Walka z praniem pieniędzy – aspekty prawne Zagadnienia ogólne w zakresie AML/CFT – charakterystyka procederu prania pieniędzy Omówienie podstawowych pojęć. Kto to jest beneficjent rzeczywisty? Kiedy klient jest tzw. PEP’em? Organy informacji finansowej. Jakie kompetencje posiada minister właściwy do spraw finansów publicznych oraz Generalny Inspektor Informacji Finansowej? Instytucje obowiązane. Kogo dotyczy ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu? Uczestnicy czynności związanych […]
Bank wobec śmierci swojego klienta
Bank wobec śmierci swojego klienta Losy umowy rachunku bankowego w razie śmierci posiadacza Ustalenie kręgu spadkobierców Wypłata środków na rzecz spadkobierców Zapis bankowy Wypłata kosztów pogrzebu Zlecenia płatnicze Realizacja zajęcia rachunku bankowego po śmierci posiadacza Ujawnienie spadkobiercom tajemnicy bankowej Losy umowy kredytu w razie śmierci kredytobiorcy Wystawienie bankowego tytułu egzekucyjnego po śmierci kredytobiorcy Wpływ śmierci kredytobiorcy na zabezpieczenia osobiste Wpływ śmierci […]
Ocena zdolności kredytowej i ryzyka kredytowego podmiotów gospodarczych
Ocena zdolności kredytowej i ryzyka kredytowego podmiotów gospodarczych 1.Pojęcia zdolności kredytowej i ryzyka kredytowego Analiza zawartości poszczególnych elementów sprawozdania finansowego (w tym identyfikacja sygnałów ostrzegawczych): rachunek zysków i strat bilans informacja dodatkowa Analiza zawartości poszczególnych elementów sprawozdania finansowego (w tym identyfikacja sygnałów ostrzegawczych): sprawozdanie z przepływów pieniężnych zestawienie zmian w kapitałach (funduszach) własnych Analiza wstępna sprawozdania finansowego: analiza struktury analiza dynamiki wzorcowe […]
Zamów bezpłatną
konsultację
Wystarczy, że klikniesz w poniższy przycisk i umówisz się na konsultacje z jednym z naszych specjalistów, abyśmy przygotowali szkolenie dla Twojego zespołu lub omówili możliwą współpracę.