-
- Rachunki zablokowane
- Rodzaje blokad rachunku bankowego
- Konstrukcja blokady rachunku o charakterze zabezpieczającym
- Zasady dysponowania zablokowanymi środkami
- Skuteczność blokady w razie egzekucji, restrukturyzacji i upadłości posiadacza
- Wypowiedzenie umowy rachunku objętego blokadą
II. Rachunki zastrzeżone
- Modele rachunku zastrzeżonego w praktyce bankowej
- Zawieranie umowy rachunku zastrzeżonego
- Dysponowanie kwotą zastrzeżoną
- Egzekucja, restrukturyzacja i upadłość posiadacza rachunku
- Rozwiązanie umowy rachunku zastrzeżonego
III. Rachunki powiernicze
- Konstrukcja rachunku powierniczego w prawie polskim
- Konsekwencje powiernictwa w razie egzekucji, restrukturyzacji i upadłości powiernika
- Mieszkaniowe rachunki powiernicze w transakcjach deweloperskich
- Rozliczenie środków zdeponowanych na rachunkach mieszkaniowych
- Planowane zmiany regulacji rachunków mieszkaniowych
Szkolenie skierowane jest do:
- pracowników departamentów prawnych
- pracowników departamentów operacyjnych
- pracowników departamentów finansowania nieruchomości
- prawników w kancelariach prawnych zajmujących się obsługą banków i deweloperów
POZOSTAŁE SZKOLENIA WEWNĘTRZNE
Odwrócony kredyt hipoteczny
Odwrócony kredyt hipoteczny Konstrukcja odwróconego kredytu hipotecznego Ramy prawne odwróconego kredytu hipotecznego Zakres przedmiotowy i podmiotowy Zabezpieczenie odwróconego kredytu hipotecznego Formularz informacyjny Forma i treść umowy odwróconego kredytu hipotecznego Odstąpienie od umowy Przedterminowa spłata kredytu Sankcje za naruszenie przez bank obowiązków informacyjnych Wypowiedzenie umowy przez bank i kredytobiorcę Rozliczenie odwróconego kredytu hipotecznego Przejęcie nieruchomości przez bank Szkolenie skierowane jest do: Banków, w szczególności: pracowników […]
Rekomendacja Z w banku komercyjnym
Rekomendacja Z w banku komercyjnym Wprowadzenie do Rekomendacji Z Cele, zakres i ocena ładu wewnętrznego Kto, co i komu – podział obowiązków w zakresie wdrożenia ładu wewnętrznego Skład, powoływanie, odwoływanie Zarządu i Rady Nadzorczej Funkcje kluczowe Odpowiedniość i ocena odpowiedniości Funkcjonowanie Zarządu i Rady Nadzorczej Zasady wynagradzania i polityka dywidendowa Ład wewnętrzny w zakresie zarządzania ryzykiem – podstawowe obszary Etyka, konflikty interesów i ujawnienia Wymagania Rekomendacji Z w zakresie outsourcingu Nowe […]
Wykorzystanie sztucznej inteligencji w działalności na rynku finansowym
Wykorzystanie sztucznej inteligencji w działalności na rynku finansowym Status prawny SI w Polsce i Unii Europejskiej – gdzie jesteśmy i dokąd zmierzamy? SI w kontekście AML i SCA sztuczna inteligencja jako instrument KYC AML monitorowanie stosunków gospodarczych, rejestrowanie i flagowanie transakcji mechanizmy silnego uwierzytelniania klienta. Jak wykorzystać SI w służbie wyłączenia obowiązku stosowania SCA SI w podatkach prawo podatkowe vs SI. Pole styku i perspektywy wykorzystania potencjału SI dla podatników i fiskusa […]
Prawo upadłościowe i restrukturyzacyjne w praktyce
Prawo upadłościowe i restrukturyzacyjne w praktyce I. Podmiotowy zakres zastosowania ustawy Definicja niewypłacalności, definicja zagrożenia niewypłacalnością Liberalizacja przesłanek niewypłacalności po 1 stycznia 2016 r. Zdolność upadłościowa, a zdolność restrukturyzacyjna Właściwość sądu i zbieg wniosków o upadłość i restrukturyzację Różnice pomiędzy wnioskiem o ogłoszenie upadłości, a wnioskiem o otwarcie postępowania restrukturyzacyjnego II. Upadłość czy jedno z postępowań restrukturyzacyjnych jako układ z wierzycielami Obowiązek złożenia wniosku o ogłoszenie upadłości po nowelizacji oraz sankcje za niedochowanie […]
Pozycja wierzyciela w upadłości konsumenckiej po nowelizacji prawa upadłościowego
Pozycja wierzyciela w upadłości konsumenckiej po nowelizacji prawa upadłościowego Liberalizacja przesłanek ogłoszenia upadłości konsumenckiej niewypłacalność oraz status konsumenta = upadłość marginalna pozycja wierzyciela do momentu ogłoszenia upadłości 2. Upadłość konsumencka w 3 odsłonach uproszczona upadłość konsumencka upadłość konsumencka prowadzona na zasadach ogólnych postępowanie o zawarcie układu na zgromadzeniu wierzycieli przez osobę fizyczną nieprowadzącą działalnością gospodarczą 3. Ujemne skutki zgłoszenia wierzytelności po terminie – szybkość reakcji […]
Nieautoryzowane transakcje płatnicze
Nieautoryzowane transakcje płatnicze Typy wadliwości transakcji płatniczych Podstawowe pojęcia: uwierzytelnianie, autoryzacja, transakcja nieautoryzowana, zarejestrowanie użycie instrumentu płatniczego Obowiązek zwrotu w D+1: realia PSD1 i PSD2 Przesłanki autoryzacji i ciężar dowodowy: realia PSD1 i PSD2 Transakcja nieautoryzowana a wina płatnika Jak zarządzać zgłoszeniami dot. transakcji nieautoryzowanych? Warianty interpretacyjne Spór o transakcje nieautoryzowane: punkt widzenia sektora bankowego i organów Zgłoszenia dot. transakcji nieautoryzowanych a ramy […]
Odpowiedzialność banku za wykonanie rozliczenia pieniężnego
Odpowiedzialność banku za wykonanie rozliczenia pieniężnego Bankowe rozliczenia pieniężne jako czynność bankowa sensu stricto Istota i formy bankowych rozliczeń pieniężnych. Jaka relacja zachodzi pomiędzy regulacjami kodeksu cywilnego, ustawy prawo bankowe oraz ustawy o usługach płatniczych? Obowiązki banków związane z przeprowadzeniem rozliczeń pieniężnych Pojęcie rachunku rozliczeniowego banku w ujęciu ustawy o ostateczności rozrachunku w systemach płatności i systemach rozrachunku papierów wartościowych oraz zasada nadzoru nad tymi systemami. […]
Nowelizacja kodeksu postępowania cywilnego w praktyce
Nowelizacja kodeksu postępowania cywilnego w praktyce Zakres zastosowania nowych oraz dotychczasowych przepisów – węzłowe problemy intertemporalne, w tym zasada kontynuacji i wyjątki od niej Instytucja nadużycia prawa procesowego, w tym niedopuszczalność składania ponownych zażaleń, wniosków o wyłączenie sędziego, ustanowienie pełnomocnika z urzędu oraz oddalenie oczywiście bezzasadnego powództwa na posiedzeniu niejawnym (art. 1911 k.p.c.) Zmiany w zakresie właściwości miejscowej sądów, w tym w odniesieniu do roszczeń wynikających z czynności bankowych Obostrzenie […]
Zmiany w podejściu nadzorczym do sektora bankowego w związku z konsekwencjami pandemii COVID-19
Zmiany w podejściu nadzorczym do sektora bankowego w związku z konsekwencjami pandemii COVID-19 I. Działania Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego (EBA) w zakresie ograniczenia wpływu pandemii COVID-19 na unijny sektor bankowy Wytyczne EBA dotyczące ustawowych i pozaustawowych moratoriów na spłaty kredytów, stosowanych w obliczu kryzysu spowodowanego przez COVID-19 Stanowisko EBA w sprawie polityki dywidendowej i wypłaty zmiennych składników wynagrodzeń Wytyczne EBA w zakresie sprawozdawczości ostrożnościowej oraz raportowania w ramach filara III […]
Nowe technologie w działalności banków – potrzeba zmian regulacyjnych
Nowe technologie w działalności banków – potrzeba zmian regulacyjnych I. Wstęp – problematyka stosowania regulacji krajowych w stosunku do wytycznych europejskich, w tym komunikatu chmurowego ESMA II. Problemy prawne z wdrożeniem usług w chmurze obliczeniowej zgodnie z wytycznymi UKNF Umowy z dostawcami Bezwzględne wymagania z ustawy – Prawo bankowe Konieczność przeprowadzenia pełnego szacowania ryzyka oraz klasyfikacji informacji Zapewnienie kompetencji po stronie banku III. Podejście do umów IT […]
Weryfikacja wniosków pożyczkowych – przeciwdziałanie wyłudzeniom
Weryfikacja wniosków pożyczkowych – przeciwdziałanie wyłudzeniom Dokumenty publiczne – omówienie: grupa I -dokumenty potwierdzające tożsamość (m.in. dowód osobisty, paszport, prawo jazdy, karta pobytu) grupa II -dokumenty administracyjne (m.in. REGON, NIP, zaświadczenie o zarobkach) ustawa o dokumentach publicznych jako metoda walki z fałszerstwem dokumentów Definicja oszustwa/nadużycia stosowana w organizacjach finansowych. Metody przestępcze stosowane dla pozyskania fałszywych dokumentów: oszustwo oszustwo kredytowe podrabiane dokumentów poświadczenie nieprawdy […]
Zmiana tzw. ustawy reklamacyjnej – skutki dla rynku finansowego
Zmiana tzw. ustawy reklamacyjnej – skutki dla rynku finansowego I. Nowe zasady rozpatrywania reklamacji klientów banków Rozszerzone obowiązki informacyjne w umowach bankowych – treść i forma nowych zapisów informacyjnych Terminy rozpatrywania reklamacji i skutki ich niedochowania Uchwała Sądu Najwyższego z 13 czerwca 2018 r. (III CZP 113/17) a treść art. 6 ustawy Obsługa zgłoszeń dotyczących nieautoryzowanych transakcji płatniczych Terminy rozpatrywania reklamacji […]
Bank jako administrator danych osobowych
Bank jako administrator danych osobowych Ochrona danych osobowych w bankach. RODO a ustawy sektorowe – punkty styczne i kluczowe konsekwencje regulacyjne Bank jako administrator, współadministrator czy może procesor? Rola banków w procesie przetwarzania danych osobowych 7 zasad przetwarzania danych osobowych według RODO Przesłanki prawne przetwarzania zwykłych i szczególnie chronionych danych osobowych przez bank Jakie prawa mają klienci banków w związku z przetwarzaniem ich danych […]
Ryzyka prawne zabezpieczenia hipotecznego
Ryzyka prawne zabezpieczenia hipotecznego Naruszenie wymagań formalnych przy ustanowieniu hipoteki Wadliwa treść oświadczeń o ustanowieniu hipoteki Sprzeczność hipoteki z zasadami współżycia społecznego Nadmierność zabezpieczenia Konsekwencje wadliwości wpisu hipoteki do księgi wieczystej Kolizja hipoteki z roszczeniem ujawnionym w księdze wieczystej Ograniczenia prawne związane z przedmiotem hipoteki Bezskuteczność hipoteki w razie egzekucji Ograniczenie skuteczności hipoteki w przypadku upadłości Bezskuteczność hipoteki w postępowaniu restrukturyzacyjnym Szkolenie skierowane jest […]
Ustawa o usługach płatniczych – aspekty praktyczne
Ustawa o usługach płatniczych – aspekty praktyczne Dostawcy usług płatniczych. Kim jest i jakie usługi może świadczyć KIP, BUP, MIP? Czym wyróżnia się działalność tzw. Third Party Providers (TPP)? Usługi płatnicze i zakres wyłączeń stosowania ustawy o usługach płatniczych – przykłady praktyczne Rachunek płatniczy – problemy klasyfikacyjne Reklamacje dotyczące usług płatniczych – rodzaje, terminy rozpatrywana Obowiązki informacyjne w zakresie świadczenia […]
Zamów bezpłatną
konsultację
Wystarczy, że klikniesz w poniższy przycisk i umówisz się na konsultacje z jednym z naszych specjalistów, abyśmy przygotowali szkolenie dla Twojego zespołu lub omówili możliwą współpracę.