- Typy wadliwości transakcji płatniczych
- Podstawowe pojęcia: uwierzytelnianie, autoryzacja, transakcja nieautoryzowana, zarejestrowanie użycie instrumentu płatniczego
- Obowiązek zwrotu w D+1: realia PSD1 i PSD2
- Przesłanki autoryzacji i ciężar dowodowy: realia PSD1 i PSD2
- Transakcja nieautoryzowana a wina płatnika
- Jak zarządzać zgłoszeniami dot. transakcji nieautoryzowanych? Warianty interpretacyjne
- Spór o transakcje nieautoryzowane: punkt widzenia sektora bankowego i organów
- Zgłoszenia dot. transakcji nieautoryzowanych a ramy postępowań reklamacyjnych
- Studium przypadku: przykłady transakcji nieautoryzowanych
Szkolenie skierowane jest do:
-
Przedstawicieli banków, krajowych instytucji płatniczych, małych instytucji płatniczych oraz innych dostawców usług płatniczych, w szczególności:
- kadry zarządzającej
- pracowników departamentów compliance
- pracowników departamentów prawnych
- pracowników departamentów operacyjnych
- pracowników departamentów IT
2. Specjalistów branży płatniczej, bankowej i acquiringowej
3. Przedstawicieli organów nadzoru nad rynkiem finansowym
4. Przedstawiciele organów ochrony konsumentów
POZOSTAŁE SZKOLENIA WEWNĘTRZNE
Ochrona danych osobowych w działalności bankowej
Ochrona danych osobowych w działalności bankowej Podsumowanie dotychczasowych doświadczeń z RODO stosowanie RODO w Polsce a stosowanie RODO w innych krajach Unii – najważniejsze tendencje co już wdrożyliśmy a na co jeszcze czekamy? Rozliczalność, czyli klucz do zrozumienia RODO rozliczalność w przepisach RODO rozliczalność w decyzjach PUODO wyrok NSA w spr. I OSK 2414/17, czyli rozliczalność w prawie bankowym Umowy powierzenia przetwarzania danych osobowych w praktyce banków praktyka zawierania umów powierzenia […]
Rachunki zablokowane, zastrzeżone i powiernicze
Rachunki zablokowane, zastrzeżone i powiernicze Rachunki zablokowane Rodzaje blokad rachunku bankowego Konstrukcja blokady rachunku o charakterze zabezpieczającym Zasady dysponowania zablokowanymi środkami Skuteczność blokady w razie egzekucji, restrukturyzacji i upadłości posiadacza Wypowiedzenie umowy rachunku objętego blokadą II. Rachunki zastrzeżone Modele rachunku zastrzeżonego w praktyce bankowej Zawieranie umowy rachunku zastrzeżonego Dysponowanie kwotą zastrzeżoną Egzekucja, restrukturyzacja i upadłość posiadacza rachunku Rozwiązanie umowy rachunku zastrzeżonego […]
Nowe technologie w działalności banków – potrzeba zmian regulacyjnych
Nowe technologie w działalności banków – potrzeba zmian regulacyjnych I. Wstęp – problematyka stosowania regulacji krajowych w stosunku do wytycznych europejskich, w tym komunikatu chmurowego ESMA II. Problemy prawne z wdrożeniem usług w chmurze obliczeniowej zgodnie z wytycznymi UKNF Umowy z dostawcami Bezwzględne wymagania z ustawy – Prawo bankowe Konieczność przeprowadzenia pełnego szacowania ryzyka oraz klasyfikacji informacji Zapewnienie kompetencji po stronie banku III. Podejście do umów IT […]
Pozycja wierzyciela w upadłości konsumenckiej po nowelizacji prawa upadłościowego
Pozycja wierzyciela w upadłości konsumenckiej po nowelizacji prawa upadłościowego Liberalizacja przesłanek ogłoszenia upadłości konsumenckiej niewypłacalność oraz status konsumenta = upadłość marginalna pozycja wierzyciela do momentu ogłoszenia upadłości 2. Upadłość konsumencka w 3 odsłonach uproszczona upadłość konsumencka upadłość konsumencka prowadzona na zasadach ogólnych postępowanie o zawarcie układu na zgromadzeniu wierzycieli przez osobę fizyczną nieprowadzącą działalnością gospodarczą 3. Ujemne skutki zgłoszenia wierzytelności po terminie – szybkość reakcji […]
Rekomendacja S a gwarancje praw konsumentów
Rekomendacja S a gwarancje praw konsumentów I. Rekomendacja S KNF Cel i zakres stosowania regulacji Zagadnienia objęte Rekomendacją Terminy dostosowania działalności banków do wymagań nadzorcy Szczególne wymogi nadzorcy wobec banków spółdzielczych II. Wzajemne relacje między Rekomendacją S, ustawą z 23 marca 2017 r. o kredycie hipotecznym oraz o nadzorze nad pośrednikami kredytu hipotecznego i agentami i Wytycznymi EBA dotyczącymi udzielania i monitorowania kredytów III. Słowniczek pojęć IV. Kredyt z opcją […]
Skuteczność zabezpieczeń w postępowaniu upadłościowym i restrukturyzacyjnym
I. Postępowanie zabezpieczające w upadłości i restrukturyzacji Niewypłacalność i zagrożenie niewypłacalnością Tymczasowy nadzorca sądowy / tymczasowy zarządca / zarządca przymusowy Zawieszenie postępowań egzekucyjnych Zakaz korzystania przez wierzycieli z zabezpieczeń – czy możliwy jako forma zabezpieczenia wniosku o ogłoszenie upadłości lub wniosku restrukturyzacyjnego
Bank jako członek grupy kapitałowej
Bank jako członek grupy kapitałowej Pojęcie interesu banku jako spółki kapitałowej o szczególnym charakterze interes akcjonariuszy większościowych banku a interes akcjonariuszy mniejszościowych, interes depozytariuszy, interes pracowników; znaczenie ryzyka systemowego w interpretacji pojęcia interesu banku obowiązek funkcjonariuszy (członków organów) działania w interesie banku interes banku – perspektywa krótko-czy długoterminowa? Stosunek dominacji, zależności i powiązania w grupie kapitałowej z udziałem banku Umowy koncernowe umowy […]
Zmiany w podejściu nadzorczym do sektora bankowego w związku z konsekwencjami pandemii COVID-19
Zmiany w podejściu nadzorczym do sektora bankowego w związku z konsekwencjami pandemii COVID-19 I. Działania Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego (EBA) w zakresie ograniczenia wpływu pandemii COVID-19 na unijny sektor bankowy Wytyczne EBA dotyczące ustawowych i pozaustawowych moratoriów na spłaty kredytów, stosowanych w obliczu kryzysu spowodowanego przez COVID-19 Stanowisko EBA w sprawie polityki dywidendowej i wypłaty zmiennych składników wynagrodzeń Wytyczne EBA w zakresie sprawozdawczości ostrożnościowej oraz raportowania w ramach filara III […]
Nieautoryzowane transakcje płatnicze
Nieautoryzowane transakcje płatnicze Typy wadliwości transakcji płatniczych Podstawowe pojęcia: uwierzytelnianie, autoryzacja, transakcja nieautoryzowana, zarejestrowanie użycie instrumentu płatniczego Obowiązek zwrotu w D+1: realia PSD1 i PSD2 Przesłanki autoryzacji i ciężar dowodowy: realia PSD1 i PSD2 Transakcja nieautoryzowana a wina płatnika Jak zarządzać zgłoszeniami dot. transakcji nieautoryzowanych? Warianty interpretacyjne Spór o transakcje nieautoryzowane: punkt widzenia sektora bankowego i organów Zgłoszenia dot. transakcji nieautoryzowanych a ramy […]
Prawo upadłościowe i restrukturyzacyjne w praktyce
Prawo upadłościowe i restrukturyzacyjne w praktyce I. Podmiotowy zakres zastosowania ustawy Definicja niewypłacalności, definicja zagrożenia niewypłacalnością Liberalizacja przesłanek niewypłacalności po 1 stycznia 2016 r. Zdolność upadłościowa, a zdolność restrukturyzacyjna Właściwość sądu i zbieg wniosków o upadłość i restrukturyzację Różnice pomiędzy wnioskiem o ogłoszenie upadłości, a wnioskiem o otwarcie postępowania restrukturyzacyjnego II. Upadłość czy jedno z postępowań restrukturyzacyjnych jako układ z wierzycielami Obowiązek złożenia wniosku o ogłoszenie upadłości po nowelizacji oraz sankcje za niedochowanie […]
Blockchain, kryptowaluty i inne wyzwania cyfrowe w działalności banków
Blockchain, kryptowaluty i inne wyzwania cyfrowe w działalności banków Blockchain jako strażnik integralności danych w bankowości blockchain a problem trwałego nośnika blockchain a usługi płatnicze – „mały” trwały nośnik integralność danych i niezmienność danych a RODO Bankowość w obliczu możliwości zastosowania smart contracts na czym polega „mądrość” w smart contracts smart contracts dla rynku bankowego. Gdzie leży wartość dodana dla branży? feasibility study – wyzwania […]
Ustawa o usługach płatniczych – aspekty praktyczne
Ustawa o usługach płatniczych – aspekty praktyczne Dostawcy usług płatniczych. Kim jest i jakie usługi może świadczyć KIP, BUP, MIP? Czym wyróżnia się działalność tzw. Third Party Providers (TPP)? Usługi płatnicze i zakres wyłączeń stosowania ustawy o usługach płatniczych – przykłady praktyczne Rachunek płatniczy – problemy klasyfikacyjne Reklamacje dotyczące usług płatniczych – rodzaje, terminy rozpatrywana Obowiązki informacyjne w zakresie świadczenia […]
Marketing instytucji finansowej i ubezpieczeniowej – aspekty prawne
Marketing instytucji finansowej i ubezpieczeniowej – aspekty prawne Instytucje finansowe i charakterystyka ich działalności – banki, instytucje parabankowe a instytucje niebankowe Konsument czy klient? Kilka słów o systemie ochrony praw na rynku finansowym Istota marketingu instytucji finansowych oraz rodzaje kanałów dystrybucji usług finansowych. Usługa finansowa jako produkt marketingowy Promocja usług finansowych i przykłady ich zastosowania w wybranych instytucjach finansowych Marketing na gruncie ustawy prawo bankowe, […]
Weryfikacja wniosków pożyczkowych – przeciwdziałanie wyłudzeniom
Weryfikacja wniosków pożyczkowych – przeciwdziałanie wyłudzeniom Dokumenty publiczne – omówienie: grupa I -dokumenty potwierdzające tożsamość (m.in. dowód osobisty, paszport, prawo jazdy, karta pobytu) grupa II -dokumenty administracyjne (m.in. REGON, NIP, zaświadczenie o zarobkach) ustawa o dokumentach publicznych jako metoda walki z fałszerstwem dokumentów Definicja oszustwa/nadużycia stosowana w organizacjach finansowych. Metody przestępcze stosowane dla pozyskania fałszywych dokumentów: oszustwo oszustwo kredytowe podrabiane dokumentów poświadczenie nieprawdy […]
Egzekucja z rachunku bankowego
Egzekucja z rachunku bankowego I. Zagadnienia wstępne (specyfika przedmiotu egzekucji i uregulowania prawne) Egzekucja z rachunków bankowych – tryby sądowy i administracyjny, podstawa prawna i zastosowanie przepisów innych ustaw Organy egzekucyjne i ich kompetencje Rachunek bankowy jako przedmiot egzekucji Rodzaje rachunków bankowych – wyłączenia spod egzekucji i wpływ rodzaju rachunku bankowego na możliwość prowadzenia egzekucji, w tym ograniczenia Charakter prawny umowy rachunku bankowego, a przez to charakter […]
Zamów bezpłatną
konsultację
Wystarczy, że klikniesz w poniższy przycisk i umówisz się na konsultacje z jednym z naszych specjalistów, abyśmy przygotowali szkolenie dla Twojego zespołu lub omówili możliwą współpracę.