Wydanie 2023/07-08 Lipiec/Sierpień
Numer specjalny poświęcony przymusowej restrukturyzacji banków
Partnerem merytorycznym miesięcznika jest:
Postanowienie Sądu Okręgowego w Gdańsku z 30 grudnia 2022 r. (XV Cz 270/22)
Postanowienie Sądu Najwyższego z 23 listopada 2022 r. (III CZ 317/22)
Postanowienie Naczelnego Sądu Administracyjnego z 11 sierpnia 2020 r. (II GZ 221/20)
Postanowienie Naczelnego Sądu Administracyjnego z 26 stycznia 2023 r. (II GSK 788/22)
Ujęcie zjawiska ekonomicznego w normatywną postać definicji legalnej zagrożenia upadłością zwiększa stopień precyzji przepisów ustawy o BFG .
Ogłoszenie upadłości kalifornijskiego Silicon Valley Bank , a następnie przymusowe przejęcie Credit Suisse, drugiego co do wielkości banku w Szwajcarii, przez dotychczasowego konkurenta – UBS, powodują, że kolejny raz ożywiona i w pełni zasadna jest dyskusja o mechanizmach przymusowej restrukturyzacji.
Tryb zaskarżania decyzji Bankowego Funduszu Gwarancyjnego o zastosowaniu instrumentu przymusowej restrukturyzacji należy ocenić jako procedurę o szczególnym charakterze, która w znaczny sposób odbiega od ogólnej regulacji wynikającej z k.p.a. oraz p.p.s.a. .
Zasady prowadzenia przymusowej restrukturyzacji wobec banków, spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych i niektórych domów maklerskich określone zostały w ustawie o BFG.
Przymusowa restrukturyzacja banku i stosowane w niej instrumenty istotnie wpływają na postępowania sądowe, których restrukturyzowany podmiot jest stroną lub uczestnikiem.
Przymusowa restrukturyzacja banku na ogół wiąże się z głęboką ingerencją prawną w sferę jego stosunków majątkowych. Aktywa oraz pasywa banku podlegają istotnemu przekształceniu na podstawie decyzji Bankowego Funduszu Gwarancyjnego.
Udzielanie pomocy państwa jest ściśle reglamentowane przez przepisy prawa unijnego.
W drodze nowelizacji do ustawy o BFG wprowadzono przepisy regulujące tryb i zasady, na jakich przedsiębiorstwo lub wybrane albo wszystkie prawa majątkowe lub zobowiązania banku w restrukturyzacji mogą zostać przejęte przez podmiot nieprowadzący działalności bankowej.
Składki nadzwyczajne są jednym ze źródeł przychodów Bankowego Funduszu Gwarancyjnego gromadzonych w wyodrębnionych funduszach przymusowej restrukturyzacji.