Wydanie 2022/07-08 Lipiec/Sierpień
Numer specjalny poświęcony cyfryzacji usług finansowych
Partnerem merytorycznym miesięcznika jest:
Partnerem merytorycznym wydania jest:
Wyjaśnienia Urzędu KNF z 18 października 2021 r. oraz 7 kwietnia 2022 r.
Przeczytaj więcejPismo Urzędu KNF
Przeczytaj więcejPismo Generalnego Inspektora Informacji Finansowej z 14 stycznia 2022 r.
Przeczytaj więcejWyrok Sądu Apelacyjnego w Szczecinie z 5 czerwca 2020 r. (I ACa 31/20)
Przeczytaj więcejWyrok Sądu Apelacyjnego w Gdańsku z 17 listopada 2020 r. (V ACa 434/20)
Przeczytaj więcejCelem artykułu jest zbadanie, w jakim stopniu obowiązujące regulacje umożliwiają pełną cyfryzację procesu udzielania kredytu konsumenckiego, a gdzie pojawiają się bariery i ryzyka. Analiza uwzględnia także perspektywę projektowanej drugiej dyrektywy w sprawie kredytów konsumenckich.
Przeczytaj więcejPostęp technologiczny w zakresie usług płatniczych przyspiesza, zmieniają się rynkowe trendy stosowania dotychczasowych rozwiązań, a także pojawiają się zupełnie nowe usługi. Z założenia więc regulacja usług płatniczych miała i powinna być „neutralna technologicznie”, tak aby wprowadzone instytucje i zasady świadczenia usług mogły być stosowane w dłuższym okresie, pomimo dynamicznych zmian. Jednym z fundamentów neutralności technologicznej jest odpowiednie formułowanie definicji podstawowych pojęć – w taki sposób, aby wskazywały one na konstrukcyjne elementy danego pojęcia oraz pozwoliły realizować cel jego wprowadzenia, pomimo zmieniającego się otoczenia rynkowego.
Przeczytaj więcejCelem artykułu jest podzielenie się spostrzeżeniami, które ujawniają się po pierwszych latach obowiązywania przepisów nakładających na dostawców usług płatniczych (dalej: „dostawcy”) obowiązek stosowania procedur uwierzytelniania, w tym silnego uwierzytelniania użytkownika (dalej: „SCA”).
Przeczytaj więcejPod pojęciem reverse solicitation rozumie się sytuację, w której klient zwraca się do instytucji finansowej z innego państwa w celu skorzystania z jej usług, mimo że instytucja ta nie oferuje ich w państwie macierzystym klienta. Instytucje finansowe coraz częściej powołują się na taki model świadczenia usług w związku z rozwojem Internetu i technologii komunikacyjnych, które umożliwiają klientowi samodzielne dotarcie do oferty produktowej przedsiębiorców pochodzących z innych państw (bez ponoszenia wysokich nakładów, których wymagałaby np. osobista wizyta w placówce tej instytucji).
Przeczytaj więcejOd wielu lat cyfryzacja jest dominującą tendencją w sektorze usług finansowych. Tendencja ta obejmuje wszelkie aspekty świadczenia rozmaitych usług klientom korporacyjnym oraz detalicznym. Nie omija również zabezpieczeń wierzytelności ustanawianych na rzecz instytucji finansowych.
Przeczytaj więcejW ramach artykułu przeanalizowano wyzwania związane ze świadczeniem usług zaufania przez banki w realiach otwartej bankowości i przeobrażeń zachodzących na rynku finansowym w wyniku dynamicznego rozwoju innowacji finansowych. Wskazano przykładowe usługi zaufania, jakie bank może obecnie świadczyć, a także określono ich znaczenie dla innych uczestników rynku.
Przeczytaj więcejPrzepisy nowelizacji z 29.10.2021 r. , stanowiącej element planu politycznego zwanego Polskim Ładem, w istotny sposób wpłynęły na szereg aspektów funkcjonowania przedsiębiorców, w szczególności w zakresie rozliczeń podatkowych. Wprowadzone zmiany legislacyjne dotyczyły również sposobu dokonywania płatności przez i na rzecz przedsiębiorców, stwarzając (…)
Przeczytaj więcej