Wydanie 2022/07-08 Lipiec/Sierpień
Numer specjalny poświęcony cyfryzacji usług finansowych
Partnerem merytorycznym miesięcznika jest:
Partnerem merytorycznym wydania jest:
Wyjaśnienia Urzędu KNF z 18 października 2021 r. oraz 7 kwietnia 2022 r.
Pismo Urzędu KNF
Pismo Generalnego Inspektora Informacji Finansowej z 14 stycznia 2022 r.
Wyrok Sądu Apelacyjnego w Szczecinie z 5 czerwca 2020 r. (I ACa 31/20)
Wyrok Sądu Apelacyjnego w Gdańsku z 17 listopada 2020 r. (V ACa 434/20)
Celem artykułu jest zbadanie, w jakim stopniu obowiązujące regulacje umożliwiają pełną cyfryzację procesu udzielania kredytu konsumenckiego, a gdzie pojawiają się bariery i ryzyka. Analiza uwzględnia także perspektywę projektowanej drugiej dyrektywy w sprawie kredytów konsumenckich.
Postęp technologiczny w zakresie usług płatniczych przyspiesza, zmieniają się rynkowe trendy stosowania dotychczasowych rozwiązań, a także pojawiają się zupełnie nowe usługi. Z założenia więc regulacja usług płatniczych miała i powinna być „neutralna technologicznie”, tak aby wprowadzone instytucje i zasady świadczenia usług mogły być stosowane w dłuższym okresie, pomimo dynamicznych zmian. Jednym z fundamentów neutralności technologicznej […]
Celem artykułu jest podzielenie się spostrzeżeniami, które ujawniają się po pierwszych latach obowiązywania przepisów nakładających na dostawców usług płatniczych (dalej: „dostawcy”) obowiązek stosowania procedur uwierzytelniania, w tym silnego uwierzytelniania użytkownika (dalej: „SCA”).
Pod pojęciem reverse solicitation rozumie się sytuację, w której klient zwraca się do instytucji finansowej z innego państwa w celu skorzystania z jej usług, mimo że instytucja ta nie oferuje ich w państwie macierzystym klienta. Instytucje finansowe coraz częściej powołują się na taki model świadczenia usług w związku z rozwojem Internetu i technologii komunikacyjnych, które […]
Od wielu lat cyfryzacja jest dominującą tendencją w sektorze usług finansowych. Tendencja ta obejmuje wszelkie aspekty świadczenia rozmaitych usług klientom korporacyjnym oraz detalicznym. Nie omija również zabezpieczeń wierzytelności ustanawianych na rzecz instytucji finansowych.
W ramach artykułu przeanalizowano wyzwania związane ze świadczeniem usług zaufania przez banki w realiach otwartej bankowości i przeobrażeń zachodzących na rynku finansowym w wyniku dynamicznego rozwoju innowacji finansowych. Wskazano przykładowe usługi zaufania, jakie bank może obecnie świadczyć, a także określono ich znaczenie dla innych uczestników rynku.
Przepisy nowelizacji z 29.10.2021 r. , stanowiącej element planu politycznego zwanego Polskim Ładem, w istotny sposób wpłynęły na szereg aspektów funkcjonowania przedsiębiorców, w szczególności w zakresie rozliczeń podatkowych. Wprowadzone zmiany legislacyjne dotyczyły również sposobu dokonywania płatności przez i na rzecz przedsiębiorców, stwarzając (...)