Opis
9 maja 2024 r. Prezydent podpisał ustawę o zapewnianiu spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze.
Wdraża ona Europejski Akt o Dostępności, czyli dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/882 z 17 kwietnia 2019 r. w sprawie wymogów dostępności produktów i usług.
Ustawa nakłada nowe obowiązki stosowania zasad dostępności także na podmioty działające na rynku finansowym Produkty i usługi, które będą musiały być dostępne dla osób ze szczególnymi potrzebami to te m.in. związane z bankowością detaliczną.
Ustawa przewiduje kary pieniężne dla podmiotu, który wprowadza do obrotu produkt albo świadczy usługi niespełniające wymagań dostępności. Wysokość kary może wynieść do dziesięciokrotności przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej za rok poprzedzający.
Przepisy mają wejść w życie 28 czerwca 2025 r.
Weź udział w szkoleniu i dowiedz się:
- o najważniejszych zmianach w podejściu do obowiązków kredytodawców w stosunku do konsumentów,
- o szczególnych uprawnieniach kredytobiorców,
- o nowych instytucjach prawnych, np. usługach doradczych w zakresie zadłużenia,
- czy zmiany wprowadzone ustawą „antylichwiarską” w zakresie badania zdolności kredytowej są zgodne z dyrektywą?
Szkolenie poprowadzi:
Katarzyna Marczyńska – radca prawny, Arbiter Bankowy przy Związku Banków Polskich. Wykłada w Krajowej Szkole Sądownictwa i Prokuratury, szkołach bankowych z zakresu prawa finansowego, postępowań cywilnych i ochrony praw konsumentów oraz Szkole Głównej Handlowej w Warszawie w zakresie etyki finansowej. Twórca broszur i opracowań z zakresu prawa finansowego redagowanych dla Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów i organizacji konsumenckich. Członek kapituły Godła Promocyjnego TERAZ POLSKA w zakresie usług finansowych oraz Programu Gospodarczo-Konsumenckiego SOLIDNA FIRMA, którego celem jest propagowanie zasad etyki biznesu.
Dla kogo jest to szkolenie:
Pracowników:
- instytucji pożyczkowych
- banków
- SKOK-ów
- instytucji płatniczych
w szczególności:
- pracowników departamentów prawnych,
- pracowników departamentów obsługi klienta,
- pracowników departamentów produktowych,
- pracowników departamentów compliance,
- pracowników departamentów audytu wewnętrznego,
- pracowników departamentów ryzyka kredytowego,
- pracowników departamentów sprzedaży oraz wsparcia sprzedaży zajmujący się kredytami konsumenckimi.
Zalety naszego szkolenia on-line
- Możliwość wzięcia udziału w szkoleniu z dowolnego miejsca (wystarczy dostęp do internetu).
- Oszczędność czasu.
- Brak kosztów dojazdu, zakwaterowania i innych.
- Prosta, intuicyjna obsługa, klikasz w link i jesteś na szkoleniu.
- Bezpieczeństwo. Nie spotkają się Państwo z zagrożeniem epidemiologicznym.
- Szkolenia online są identyczne pod względem treści, formy i czasu ze szkoleniami tradycyjnymi.
- Możliwość zadawania pytań i otrzymywania odpowiedzi w trakcie trwania szkolenia.
Udział w niniejszym szkoleniu pozwala na wypełnienie obowiązku szkolenia zawodowego radcy prawnego. Każdy uczestnik otrzymuje 5 punktów szkoleniowych, co zostanie potwierdzone certyfikatem.
-
czwartek, 27 lutego 2025 r.
Ze względu na trwające konsultacje wdrożeniowe program szkolenia może ulec zmianie.
10.00-11.30
- Cel główne założenia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/882 z 17 kwietnia 2019 roku w sprawie wymogów dostępności produktów i usług oraz ustawy z 26 kwietnia 2024 roku o zapewnianiu spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze:
- Główne założenia dyrektywy i ustawy.
- Ramy czasowe wdrażania przepisów.
- Podstawowe pojęcia:
- Pojęcie dostępności.
- Rodzaje usług bankowych objętych ustawą.
- Co oznacza świadczenie usług bankowości detalicznej – propozycja interpretacji.
- Rodzaje produktów bankowych objętych ustawą – problematyka terminali płatniczych i innych urządzeń samoobsługowych.
- Za dostępność jakich urządzeń odpowiada bank?
11.30-11.45 – Przerwa
11.45-13.15
- Zapewnianie spełniania wymagań dostępności produktów i usług:
- Wymogi ogólne.
- Zasady wykonania i dokumentowania wykonania obowiązku informacyjnego.
- Wymogi dotyczące poszczególnych produktów i usług:
- wymogi dotyczące usług świadczonych w ramach kanału cyfrowego,
- wymogi dotyczące usług świadczonych w placówkach bankowych.
- Co oznacza zrozumiałość dokumentu na poziomie B2? – konsekwencje dla banku.
- Porozumienie o standardzie zrozumiałości informacji w usługach bankowości detalicznej na poziomie złożoności B2 – czy zwolni bank z indywidualnego działania?
- Obowiązki banku jako podmiotu gospodarczego:
- Dokonywanie oceny zgodności usługi z wymaganiami dostępności.
- Test zgodności.
- Obowiązki informacyjne.
13.15-13.45 – Przerwa
13.45-15.00
- Tryb dochodzenia praw przez konsumentów:
- Nowy tryb skargowy:
- skarga a reklamacja klienta banku,
- sposoby składania skarg,
- terminy rozpatrzenia,
- zakres rozpoznania i treść odpowiedzi,
- pouczenia prawne.
- Rzecznik Finansowy jako organ odwoławczy.
- Nowy tryb skargowy:
- Nadzór w zakresie spełniania wymagań dostępności produktów i usług – problemy praktyczne związane z wielością nadzorców.
- Uprawnienia Prezesa Zarządu PFRON wobec banków.
- Uprawnienia Rzecznika Finansowego wobec banków.
- Zasady stosowania kar pieniężnych za naruszenie obowiązków ustawowych.
15.00-15.15 – Pytania i dyskusja
- Cel główne założenia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/882 z 17 kwietnia 2019 roku w sprawie wymogów dostępności produktów i usług oraz ustawy z 26 kwietnia 2024 roku o zapewnianiu spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze:
Zgłoś się na szkolenie, wybierz odpowiedni dla siebie sposób:
1. Nie zwlekaj i kup dostęp do szkolenia dla siebie! Opłać zamówienie i otrzymaj fakturę VAT
2. Jesteś kierownikiem lub reprezentujesz dział HR?
Wybierz odpowiednią ilość miejsc dla pracowników i kliknij „Dodaj do koszyka”. Następnie podczas podawania danych do FV wpisz dane osób, które mają otrzymać od nas informacje nt. szkolenia.
3. Zgłoś się na szkolenie poprzez przesłanie formularza zgłoszeniowego.