AMLRO
Monitor Prawa Bankowego 2023/03 Marzec
Pismo Urzędu KNF z 1 grudnia 2022 r.
Stanowisko Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego (UKNF) dotyczące:
- polityk i procedur zarządzania zgodnością z przepisami prawa,
- roli i obowiązków pracownika na stanowisku kierowniczym, odpowiedzialnego za zapewnienie zgodności działalności instytucji obowiązanej oraz jej pracowników i innych osób wykonujących czynności na rzecz tej instytucji obowiązanej z przepisami prawa w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (AML/CFT).[1]
Stanowisko[2] zawiera dobre praktyki dotyczące wypełniania obowiązków wynikających z ustawy[3] o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (ustawa) związanych z rolą i zadaniami:
- pracownika odpowiedzialnego za zapewnienie zgodności z przepisami w zakresie AML/CFT (AMLRO)[4],
- organu zarządzającego lub członka kadry kierowniczej wyższego szczebla odpowiedzialnego za zapewnienie zgodności z przepisami AML/CFT,
- organu nadzorującego.
Stanowisko odnosi się również do polityk (strategii wewnętrznych), systemu kontroli i procedur, o których mowa w art. 8, 45 i 46 dyrektywy 2015/849[5], w instytucjach obowiązanych, podlegających nadzorowi KNF (podmioty nadzorowane).
Rola organu zarządzającego w procesie AML/CFT (lub kadry kierowniczej wyższego szczebla odpowiedzialnej za zapewnienie zgodności z przepisami AML/CFT)
Organ zarządzający podmiotu nadzorowanego powinien odpowiadać za zatwierdzenie ogólnej polityki (strategii) AML/CFT obowiązującej w tym podmiocie oraz za jej wdrożenie. Jego członkowie powinni posiadać dostateczną wiedzę na temat przepisów prawa i ram regulacyjnych oraz umiejętności i doświadczenie w obszarze ryzyka ML/FT związanego ze specyfiką działalności tego podmiotu.
Organ zarządzający lub kadra kierownicza wyższego szczebla odpowiedzialna za wykonanie obowiązków ustawowych[6] powinny zapewnić:
- wdrożenie odpowiedniej struktury organizacyjnej i operacyjnej, koniecznej dla zgodności procesu z polityką (strategią) AML/CFT przyjętą przez organ zarządzający, w tym niezbędnych uprawnień i adekwatności zasobów ludzkich i technicznych przydzielonych AMLRO,
- wdrożenie regulacji wewnętrznych, w tym polityk (strategii) i procedur AML/CFT,
- regularny przegląd sprawozdania z działalności AMLRO,
- terminową i odpowiednią, okresową sprawozdawczość dla organów zarządzającego i nadzorującego oraz właściwych organów państwowych[7],
- przestrzeganie przepisów prawa oraz otrzymywanie stosownych sprawozdań od usługodawcy – w przypadku zlecania funkcji operacyjnych na zewnątrz w ramach outsourcingu.
Rola organu pełniącego funkcję nadzorczą w procesie AML/CFT
Organ nadzorujący powinien odpowiadać za nadzorowanie i monitorowanie wdrażania ram zarządzania wewnętrznego i kontroli wewnętrznej, w celu zapewnienia zgodności z obowiązującymi wymogami w obszarze przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu, w tym m.in. powinien:
- nadzorować i monitorować adekwatność i skuteczność realizacji polityki (strategii) i procedur AML/CFT uwzględniając specyfikę rodzajów ryzyka ML/FT, podmiotu nadzorowanego oraz powodować podjęcie działań i środ (...)